ثمود
در اینجا به بحث "ثمود" خواهیم پرداخت. بهترین منبع برای بررسی این نظام آیات قرآنی با تکیه بر اتیمولوژی کلمه میباشد.
در بخشی از آیات قرآنی ثمود را قومی انتخاب گرا که رئیس دولت با انتخابات به راس نظام سیاسی میرسد معرفی شده است طبق آیه:
و در آیه بعد به گروههای متعدد اشاره دارد که علیه حضرت صالح (ع) توطئه میکنند و این به تکثرگرایی نظام اشاره دارد یعنی در مقابل نظام "عاد" ای تمرکز گرا این نظام ، نظام توزیع گرا بوده است در حقیقت مثال قوم عاد
در نظاامهای سیاسی دست راستی ملی گرا و مثال قوم "ثمود" را در نظامهای سیاسی دست چپ سوسیالیست مشاهده میکنیم.
اتیمولوژی کلمه ثمود نیز همین را تائید مینماید آنجا که با دقت در حروف و کلمه به ترکیب ذیل میرسیم:
ثمود =========> ثم + اود
Thamoud=====> Tham + Oud
که "ثم" تغییر یافته جم یا جمع و با مراجعه به کلمات هم ردیف در سومر Sumer ، Oud همان تغییر یافته کلمهEr یا Ur میباشد ور درحقیقتت ثمود کلمه ای تحول یافته از سومر میباشد که خود سومر نیز به کلمه جمهور اشاره دارد.
در صورتیکه از منظر "ارک" به مسائل نگاه کنیم در حقیقت جمهور خود از دو کلمه جم+هور تشکیل شده است که جم همان جمع و هور همان اور یا اوروک یا اراک یا ارک میباشد یعنی این به ارک یا حکم یا حکومت جمعی نظر دارد که به تعبیر کنونی حکومت مردم بر مردم اشارت دارد.
نامهای شهرها و مناطق جغرافیایی همواره از نام اقوامی که نظامهای سیاسی-اداری را شکل داده اند گرفته شده است و هر قوم نام خویش را به منطقه سکونت خود داده است. بسیاری از نامهای اقوام به ظاهر متفاوت در اصل به نظامهای سیاسی واحد از نظر مفهومی اشاره دارد و تنها الفاظ و شکل آن تغییر یافته و نام هر قوم منبعث از شکل نظام سیاسی آن است یعنی نام اقوام منعکس کننده نظام سیاسی آن بوده است و برخلاف تصور معمول بسیاری از نام اقوام موجودیتی مستقل از مفهوم سیاسی حاکم را نداشته اند و جستجوی نام آنها با افسانه های اساطیری در هم آمیخته است که با حقیقت موضوع بسیار متفاوت است.
جنبشهای جمهوری از قدیم الایام تا تاریخ مکتوب قدمت دارد و بهمین جهت نام اقوام به شکلی ملموس یا ناملموس تحول یافته کلمه جمهور است. اقوامی که به ظاهر خود را هویتی مستقل شمرده اند همه از مفهوم نظام سیاسی واحدی پیروی نموده اند که به جمهوریت اشاره دارد. مثلا" شاید براس بسیاری نامهای ثمود، جمهور، سریانی ، عرب ، کرد ، عبری و ... متفاوت باشد ولی دقت بر نام و تاریخ، همه آنها را حول کلمه و مفهوم "جمهور" متحد میکند یعنی تمام آنها به حکومت جمعی یا مردم بر مردم که نمود آن شورا و مجلس است، اشاره دارد. یعنی بدون شورای مشورتی و مجلس که از وکلای انتخاب شده مردم تشکیل شده ، حکومت جمهوری بی معنا است.
در این بین شهرهایی را مشاهده مینمائیم که نام خود را از نام مجلس در قدیم گرفته اند. در این میان نام سه شهر به وضوح با شباهت کاملی با یکدیگر، دیده میشود:
- ارومچی از استان سینکیانگ-اویغور
- روم در ایتالیا
- اوریم در سومر قدیم
با مراجعه به اتیمولوژی و حقایق تاریخی به اتحاد تفکر سیاسی در هر سه بناکننده این شهرها میرسیم. در زبانهای ترکی Yormak به معنی تفسیر و ابراز مفهومی موضوعی خاص است در حقیقت افراد مختلف با تماس با یکدیگر در موضوعی خاص نظرات خویش را بیان داشته تا به حکم واحدی برسند در حقیقت هر حکم واحد خود حاصا تجزیه تحلیلهای گوناگونی است که خلاصه و سمبل آن بصورت حکم درمیآید.
در روم قدیم محلی به نام فورومForum را مشاهده میکنیم که به همین منظور بنا شده بوده و افراد با حضور مسائل مختلف را مورد بحث گذاشته و تصمیمات مهم اتخاذ میشده است. احتمالا" تشکیل همین فورومForum پیش زمینه ای برای شکل گیری مجلس یاRome یا Rum یا اوریم گردید در حقیقت Forum و محل آن شهر Rome به شکلی اراده جمعی برای اتخاذ تصمیمات عمومی در شورای متشکل از نمایندگان گروههایی از مردم بوده است.Forum یا Urim را نمیتوان جدای ازRome دانست و نام شهر Rome نیز به احتمال قریب به یقین از Forum به معنای شورا یا مجلس گرفته شده است و این کلمه خود دو بخشی از دو کلمه For+Um تشکیل شده که For تحول یافته Er یا Erk به معنای حکم یا فرمان میباشد و Um تغییر یافته کلمه Com یا Cum به معنای جمع، عموم، عام، همه خواهد بود و جمع این کلمه یعنی For و Um به معنی حکم عمومی یا حکم عام ملتزم الاجراء برای افراد حاضر در شورای مشورتی خواهد بود زیرا شرط شکل گیری Forum نیز همین بوده تا با ارائه مشکلات برای بحث و یافتن راه حل در شورا به نقطه مشترکی که همه از آن تبعیت کنند، بوده است که اوج آن بب مجلسی که در آن اکثریت قانونی تصمیم گیرنده حکم عمومی بوده، ختم میگردیده یعنی مجلس ملی به همین شکل از نمایندگان شوراها یا مجالس کوچکتر زیرگروه شکل میگرفته است.
در حقیقت این تحلیل ما را به اتحاد مفهومی اساسی بنیانگذاران این سه شهر بسیار دور از هم رهنمون میکند که نام خود را در نامهای این شهرها منعکس نموده است و با مشاهده تحولات سیاسی-اجتماعی هان از منظر یا "عینک" ارک به منشاء اصلی آن یعنی شهر ارومچی در شمال غرب چین میرسیم در حقیقت همان اقوام و طرز تفکر سیاسی که ارومچی را شکل داده همان شکل دهنده تمدن سومر یا Urim و Rome بوده است و آن نظامی جهان شمول بر اساس حکم عمومی بوده است. و این جز مفهوم و نظام جمهور نیست و نام سومر نیز جز تحول یافته یا تلفظ دیگری از جمهور نمی باشد به شکل ذیل:
Sumer =======> Sum + Er ========> Cem + Hur = Cumhur
برخی اوقات کلمات دو جزئی در تقدم و تاخر اجزاء دچار تحول شده و این بدلیل تغییرات اندک گرامری در زبانهای متفاوت میباشد که در کلمات ارومچی، روم، اوریم و سومر اتفاق افتاده است و همه به کلمه جمهور اشاره دارد.
در تمام کلمات ، کلمه "ارک" یا "ار" در ابتدا و کلمه "اوم" یا "م" در انتها ذکر شده است ولی در جمهور جای این دو جزء تغییر یافته است و در یونانی نیز همین روال در کلمه دموکراسی اعمال شده است و همانطور که میدانید کلمه دموکراسی همان جمهور است و دموکراسی از دو کلمه "دمو" و "راسی" تشکیل شده است به شکل ذیل:
Democracy =================> Demo (+c) + Rac (+y)
که "”Demo همان “جمع” و “راس” با تغییر حرف "ک" به "س" در برخی زبانها "ارک" یا "ار" یا حکم است یعنی مجموعا" به حکم عموم یا جمهور اشاره دارد و در حقیقت نام دموکراسی تغییر یافته کلمه جمهور میباشد.
همانطور که قبلا" ذکر شد نام بسیاری از اقوام از این نام جمهور برگرفته شده و صرفا" یک نام بی مفهوم نبوده بلکه به نظام سیاسی اشاره دارد.
در این میان به نام اقوامی اشاره خواهیم نمود که در گذشته ای نه چندان دور از ما زیسته اند، جنبش و در نتیجه آن نظام جمهوری که مناطق مختلف جهان و اقوام مختلف بر اساس آن شکل گرفته بود بصورت همه گیر چون جهان معاصر ما نشانه ای از مقبولیت و اشتهار حکومت منطقه ای بوده یعنی نظامهای جمهوری مختص دوران کنونی ما نبوده و از قدیم الایام جزئی از نظامهای حکومتی به شمار میرفته و نظامهای جایگزین جز بدلیل انحراف از اصول و اساسنامه اولیه تشکیل نظام جمهور نبوده است. در حقیقت مد جمهوری یا دموکراسی کنونی مد و پرستیژ جهان قدیم نیز بوده است احتمالا" راهی برای تکفیر نظامهای ناهمگون رقیب مجاور و غیر مجاور برای اشغال و در اختیار گرفتن سرزمینهای ناسازگار که مجاورت آنها و تمایل هر نظام به توسعه و فشار به مرزهای یکدیگر موجب درگیری و غلبه نظام قویتر و اتحاد قومی و سرزمینی دو نظام حکومتی مجاور هم مرز تا شکل گیری امپراطوریهای عظیم میگشته است به هر حال به بحث خود در زمینه رابطه نام قومها و مفهوم جمهوریت برمیگردیم.
با بررسی نام اقوام در جهان خصوصا" در بین النهرین و مجاور آن برخی حروف را به وفور در نامهای اقوام میتوانیم مشاهده کنیم که بیشترین فرآوانی را در حروف ذیل یا هم ردیفهای آنه میتوانیم مشاهده نمائیم: ر (ی) ، م (ب) ، ز ( ث، س، ج، ت و ...)
نامهایی چون عرب ، سریانی ، کرد ، آسوری و ... همه حرفی را شامل هستند که نشانی از بحث ما در اختیارمان میگذارد یعنی نشانی از نوع حکومت زیرا حرف "ر" "ار" یا "ارک" یعنی قانون حاکم و به نوع حکومت اشاره دارد.
با حروف لاتین بهتر میتوان به تحلیل موضوع پرداخت و از این نگارش جهت تحلیل نام اقوام استفاده خواهیم کرد زیرا حماسه بعدها وارد نظام استقرار یافته گردید در حالیکه در ابتدای امر همیشه هدف حل مسائل اساسی مجموعه مردمی بود که بعدا" به شکل اقوام درآمدند.
عرب
قوم عرب برخلاف تصورات حماسی و افسانه ایی اشاره به خاندانی که نامی از پدر و اجداد گرفته شده باشد ندارد که بر اقوام یا ملل دیگر چیره شده و حکومتی شکل داده باشد چنانکه معمولا" حماسه و افسانه در بسیاری از تاریخ حقیقی وارد و آنرا از مسیر خود منحرف نموده است. عرب به شکل لاتین به شکل Arab خواهد بود و تحلیل کلمات حقایق ذیل را به شکل ذیل نمایان خواهد کرد که در حقیقت این نام از دو جزء Ar و Ab تشکیل شده است که Ar مخفف کلمه Ark به معنی حکومت و Ab تغییر یافته کلمه Um به معنی عموم یا عام یا جمع با اضافه کردن "ج" به ابتدای کلمه می باشد یعنی به تحلیل ذیل میرسیم:
Arab =================> Ar (Ark, Ur) + Ab (Am, Um, Im)
یعنی به کلمهUrim ، Sumer ، Eram یا بطور خلاصه جمهور Cumhur میرسیم یعنی هوت عرب جز هویت سیاسی در اصل تشکیل آن نیست و عرب به مفهوم همان جمهوریت که قبلا" در مورد ریشه کلمه سومر بیان گردید یعنی منشاء اعراب همان سومر و شهر Ur یا شهر ارم است و اعراب هویتشان هویت شهر ارم به معنای شهر پایتخت ، مجلس ، جمهوری و در خلاصه سیاسی است نه خونی حماسه ای.
سریانی
به تبع آن مشاهده میکنیم که نام اقوام و تمدنهای اطراف سومر نیز از همین قاعده پیروی مینماید ، مثلا" نام تمدن سریانی با این تحلیل باز به جمهوریت و جمهور اشاره دارد و در حقیقت از اصل کلمه "جمع" برخی حروف مانده برخی حذف شده اند مثلا" برای ابراز مفهوم کلمه "ج" مانده و بقیه حذف شده یا "م" مانده و "ج" و بقیه کلمات حذف شده است و در سریانی نیز همین اتفاق را مشاهده میکنیم البته بهتر است این موضوع را بعدآ بحث و هم اکنون از منظر دیگری به ریشه حروف می پردازیم به شکل ذیل:
Syria===================> Sy (Sy, Su, Si==>Co) + Ria ( Rey, Ruk)
و همانطور که مشاهده میکنیم در اینجا Su یا Si به معنی جمع و Rey همان ارک یا حکم است و مجموعا" به جمهور اشاره دارد. قابلیت تبدیل حروفی چون S و C به یکدیگر به مفهوم نام "قوم کرد" که مجاور سریانی بوده است میسریم به شکل ذیل:
Kord ==================> Ko (Co) + Rd (Rod, Rad, Ruk)
همانطور که میدانید Co به معنای هم ، با هم و جمع و Rad همان ارک است در نتیجه کلمه "کرد" همانند کلمه سریانی به معنای حکم جمعی یا "جمهور" خواهد بود. یعنی نام قوم کرد به جمهور و جمهوریت اشاره دارد و هویتی مستقل از تفکر و نظام سیاسی حاکم نیت که تحت لوای آن این قوم شکل گرفته و جمعیت آن افزایش و بصورت قومی بزرگ درآمده است.
هم ریشه گی کلمه شورا و شهر را نیز میتوان به همین شکل درک نمود در حقیقت شهر جز محل شوراهای قدیم نبوده و این استعاره به تمام مکانهای تجمع بزرگ کنونی نیز گفته میشود یعنی در کلمه شهر ، شورا نهفته و شورا به شهر تبدیل گردیده است و حتی این هم ریشگی را در کلمه سیریا یا سوریه نیز میتوانیم مشاهده کنیم که "س" به "ش" تبدیل شده و شیریا یا شورا و مجلس را تبیین مینماید در حقیقت پارافراتر نهاده و از مفاهیمی که در اصل برای بهبود روابط بین بندگان خدا بکار میرفته ، مفاهیم حماسی جنگ افروزانه ساختن و انسانها را را از هم جداکردن را چگونه با این اصول میتوان مطابقت داد که همه به همزیستی و اتحاد اشاره دارد.
به همین شکل تعبیر نام سوریه ، شوریه یا شورایه یا بطور خلاصه جمهوری است.
دموکراسی
آنچه از تعریف نظامهای سیاسی بدستمان رسیده از منابع یونانی است که بطور منظم و دقیق توسط محققین اروپایی ترجمه و منتشر شده، چنانچه نظامهای سیاسی را بطور وضوح و بصورت تقسیم بنده معین تعریف میکند که در این بین "دموکراسی و ریپابلیک" به جمهوری اشاره دارد و لغت شناسی دو کلمه نیز به همین اشاره دارد که در آن "دموک" صفت "راسی"ا را معین میکند که "دموک" همان "جمعی" و "راسی" به معنای حکومت ، حکم یا فرمان و تغییر یافته لفظ "راک" "روک" یا "ارک" میباشد که با تبدیل "ک" به "س" به شکل "راسی" درآمده است.
خود یونانیان از همین شیوه جمهوری کنفدره تبعیت میکردند و نام یونان "Greece" به همین اشاره دارد که در آن "Gi" نشان جمع و تحریف شده حرف "C" یا "Co" میباشد و "Reece" همان روس به معنی حکومت یا حکم میباشد که مجموعا" به جمهوریت اشاره دارد.
نام جمهور در نام بسیاری از اقوام به اشکال گوناگون ظاهر میگردد و نام اقوامی که به ظاهر با هم متفاوت است همه تغییر یافته نام جمهور میباشد که به تعدادی از آنها اشاره و تعدادی دیگر در ذیل ذکر میگردد:
*کره
Korea ========> Ko (Co) + Rea (Rey) ========> CoRey =====> Cumhur
*آرامی
Arami ========> Ur + Am ======> Cumhur
*عبری
Ebri ========> Eb (Am) + Ri (Rey) ======> Cumhur
که با تعقیب حرف "ر" "R" یا هم ردیفان آنها در نام اقوام میتوان به بسیاری از اسامی قومی که به جمهور اشاره دارد رسید.
حال در اینجا بحث ثمود را به پایان میبریم تا در فرصت مناسب بحث را بصورت مفصل تر بررسی کنیم و به اصحاب "رس" میپردازیم.
"اصحاب رس"
در اینجا به بخش سوم از نظامهای سیاسی که در آیه مورد بحث به آن اشاره شده است میرسیم و آن "صحاب رس"میباشد.
همانطور که میداید اصحاب یا دوستان با دوستی شکل میگیرد و دوستی گردآمدن افراد مختلف بدلیل خصلت و خصوصیتی مشترک است و الا هیچ دوستی بی خصوصیتی مشترک شکل نمیگیرد و محور دوستی همین مشترکات است. خصوصیت مشترک اصحاب یا یاران رس همین لفظ "رس" میباشد حاال این "رس" چیست که با مراجعه به روایتی از امیرالمومنین (ع) برمیخوریم که سرگذشت "اصحاب رس" را بیان مینماید که جامعه ای متشکل از دوازده تا سیزده طایفه بودند که درختی را در موسم خاص میپرستیدند و به علت پرستیده شدن درخت بعدا" خواهیم پرداخت و این موضوع را از منظر نظامهای سیاسی بررسی مینمائیم زیرا اصحاب رس در ردیف عاد و ثمود آمده و همانطور که توضیح داده شد نظام عاد نظامی مرکزگرا ، نظام ثمود نظامی توزیع گرا و در نتیجه "اصحاب رس" میبایستی مجموعه ای مختلف از نظامهای سیاسی تکثرگرا را معرفی کند و با بررسی ریشه شناسی لغت یا لغت شناسی و نظامهای سیاسی موجود در یونان به این کلمه برخورد میکنیم که در تمام نظامهای سیاسی طبقه بندی شده موجود قدیم و در کتاب "سیاست" ارسطو موجود است و آن کلمه "رسی" میباشد یعنی این کلمه یا "رس" همان معنی حکم ، حکومت ، فرمان یا بطور خلاصه "روک" یا "ارک" را میدهد که در آن "ک" به "س" تبدیل شده است همانطور که در بسیاری از زبانها و لهجه ها اتفاق میافتد . تقریبا" این کلمه ای مشترک در تمام ترمهای سیاسی است که در ذیل به تعدادی از آنها اشاره میگردد:
تئوکراسی Theocracy
دموکراسی Democracy
آریستوکراسیAristocracy
همانطور که مشاهده میکنیم Racy ، Rac ، Ress به فرمهای گوناگون در ترمهای سیاسی منابع یونانی تکرار میگردد که به ارک یا قانون یا حکم یا بطور خلاصه کشتی حضرت نوح (ع) اشاره دارد.
در نتیجه لفظ "اصحاب رس" در قرآن به همین نظامهای سیاسی با محوریت "Ress" اشاره دارد.
حال علت پرستیده شدن درخت در روایت حضرت امیرالمومنین (ع) چیست؟ علت محتمل مربوط به "رس" و چیزی است که "رس" از آن ساخته شده است یعنی ارک کشتی حضرت نوح (ع) و چوبی که "ارک" از آن ساخته شده است و چوب نیز به درخت اشاره دارد یعنی احتمالا" درخت را منشاء نجات خود و انسانها میشمردند و وسیله در طول سالیان به هدف تبدیل شده بود و مورد پرستش واقع میگردید.
|