ارک نوین

مکتب خداحکمان و خداحکمان آل عبا (ع)

مکتب خداحکمان و خداحکمان آل عبا (ع)

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

مغ  MOG

 

 

در طول تاریخ آفرینش از ازل تا ابد شاید عبارت و کلمه ای به اهمیت مغ نتوان یافت که شروع و تکوین جهان آفرینش به مفهوم آن وابسته باشد.

 

در ادبیات و علوم انسانی و تاریخی "مغ" کلمه و عبارت آشنایی است ولی تعبیرات مختلفی از آن میتوان استنباط نمود که با تعبیرات معمول میتواند متفاوت باشد.

 

هنگام بحث روی عبارت "مغ" معمولا" روحانیونی در تاریخ در ذهن تداعی می گردد که مسئولیت اعمال مذهبی را بر عهده داشته اند ولی مفهوم و گستره کاربرد آن در علوم انسانی ، سیاسی ، اجتماعی ، دینی و ... بسیار وسیع تر از مفهوم متداول است چنانکه این عبارت بصورت کامل یا ناقص در بسیاری از عبارات سیاسی ، جغرافیایی و دینی و ... ظاهر گشته و شالوده تمام هستی را پایه ریزی می کند. برای درک مفهوم این کلمه از کلمات مشابه یاری خواهیم گرفت که بصورت مستقل یا بصورت ترکیبی "مغ" حزئی از آن است.

 

با بررسی عبارات دینی سیاسی و جغرافیایی رد پای "مغ" را در کلماتی چون مغان ، مغول، بغ، ماگادان ، مک ، باغ  و ... میتوان یافت که بتدریج به معنا و مفهوم آن رهنمون خواهیم شد.

 

این کلمه در عبارات دینی بعضا" بصورت "بغ" نیز نگاشته می شود که حاصل قرابت لفظی و هم معنایی بین این دو کلمه است و همانطور که میدانیم "بغ" نام مبارک خداوند در روسی و برخی آئینهای قدیمی است. خواهیم دید نامهای مختلفی که به خداوند یعنی خدای خالق نسبت داده میشود جز مفهوم مولا را منعکس نمیکند ولی با این تفاوت که منظور از خداوند ، مولای خالق همه چیز است که البته اطلاق نام خداوند به بزرگان هر قلمرو به همین دلیل به مفهوم مولا ، رئیس ، بزرگ و ... اشاره دارد نه خدای واحد در نتیجه نام خداوند در روسی نیز همان لفظ و معنی مولا است ولی به مفهوم خدای یکتای خالق چنانکه همین نام و لفظ به معنی رهبر ، رئیس قوم و ... در برخی فرهنگها و زبانها ولی با شیوه ای متفاوت بکار برده میشود که نزدیکترین آن به بحث ما لفظ بیگ Beg در ترکی است.

 

کسانیکه که با زبان ترکی آشنایی دارند نام و معنی بیگ یا بی برایشان آشناست حتی این لفظ به همین شکل وارد زبانهایی چون فارسی و دیگر زبانها نیز شده است و در قلمروهای ایرانی در قدیم بکار برده می شده است و نام بیگ در آناتولی و در بخشهایی از ایران نام اتحادیه یا قلمرو به شکل بیگ لیک بکار برده می شده است.

 

از توضیحات بالا در مییابیم "بیگ" به شکلی با نام قلمرو و یا اتحادیه گره خورده است و رابطه نام ریاست اتحادیه با نام قلمرو نیز از همین مفهوم منبعث می گردد. در زبانهایی که ترکی نامیده میشوند نزدیکی تلفظ برخی کلمات می تواند یاریگر باشد. همانطور که میدانیم در ترکی برای مفهوم بستن ، همبستگی و وابستگی و ... از مشتقات لفظ Beg استفاده می گردد و همانطور که میدانیم در بستن، همبستگی و وابستگی مفهوم یکی شدن به سبب اتصال و اتحاد وجود دارد یعنی در مفهوم بیگ مفهوم یکی شدن ، توحید و وحدت مستتر ایت یعنی به دلیل اندرکنش مفهوم کلمات به ظاهر متفاوت از نظر تلفظی یک نوع وحدت تلفظ ناشی از اشتراک حروف اصلی وجود دارد چنانکه کلمات مغ ، بغ ، بیگ ، باغ و ... دارای مفاهیم اساسی متشابهی است و آن وحدت و توحید و یگانگی است و یا ساده تر اندرکنش بین مفاهیم کلمات همفرم با تلفظ اندک متفاوت ایجاد می کند.

 

در نتیجه نام خداوند در کلمه و تلفظ "بغ" روسی جز توحید و یگانگی و وحدت را بیان نمی کند چنانکه همین مفهوم برای رهبر یا رئیس قوم یعنی "بیگ" نیز قابل اطلاق است یعنی بیگ حلقه اتصال و وحدت و یگانگی قلمرو خواهد بود که همه مشتق از کلمه سه حرفی Bag به معنی بند و بست در ترکی است که در آخر نامهای بسیاری از اقوام برای نشان دادن وابستگی و ارتباط قلمروی اشخاص ظاهر می گردد و اینکه افراد به کدام اتحادیه و قلمرو متعلق می باشند و به نحوی نماینده و شاخصه افراد می باشد تا از افراد دیگر متمایز و قابل تشخیص باشند یک نوع ممیزه برای عدم خلط و تمیز افراد از یکدیگر باشد.

 

 در نامهای اسلاو و روسی به تبع ریشه اصلی آن یعنی ترکی با تغییر فرمی "بیگ" به "بیج" و "بیج" به "وئج" پسوند اتحادیه در انتهای نام فامیل افراد به نشانه تعلق خانوادگی ، قلمروی ، اتحادیه ظاهر می گردد که در نامهای کروات به وفور دیده می شود.

 

همانطور که دیده شد "مغ" قابل تبدیل به هم تلفظهای خود چون "بغ" ، بیگ ، بیج ، وئج ، بک و  ... می باشد در زبانهای موسوم به ترکی "باغ" به معنی بسته و ریسمان نیز بکار برده می شود یعنی عامل در کنار هم نگه داشتن چیزهای همجنس و غیر همجنس و در انگلیسی Bag یا Pack کلمات آشنایی برای به هم پیوستن و حمل  اشیاء است ، به هم پیوستن و  یکی شدن برای حمل راحتتر و یکپارچه اشیاء و در نتیجه از باغ  و بغ معنی استعاری یکی شدن ، وحدت و توحید حاصل می شود.

 

این کلمه شاید قدیمی ترین کلمه تاریخ باشد که خداوند آنرا خلق نموده است. با مراجعه به تاریخ آفرینش ، طوفان  حضرت نوح (ع) ، ریشه عددی این کلمه با توجه به مشابهای گویشی و فونتیک آشکار می شود در تبدیل مغ به بغ و بغ به بک چنانکه این کلمه عدد بش یا پنج در ترکی را در ذهن تداعی می کند به شکل تبدیل بیگ به بیج و وئج و آن نیز به وش و بش که شواهد زیادی موید وابستگی کلمه مغ یا بغ به "بش" ترکی است که نمود و سمبل پنج تن آل عبا (ع) می باشد و در طول تاریخ این عدد در بسیاری از فرهنگها و  اساطیر و حتی در ریاضیات آثار خود را بر جا گذارده چنانکه در منابع چینی ارکان جهان آفرینش بر پنج رکن انگاشته شده و در منابع یونانی پنتاگرام یا پنتاگون یا پنج ضلعی فیثاغورثیان بدلیل تقدس عدد پنج به عنوان چند ضلعی خاص تحفیفات منحصر به فردی را شامل بوده است

 

طبق اعتقادات مسلمانان خداوند در مهندسی آفرینش پنج تن آل عبا (ع) را قبل از آفرینش به عنوان ارکان پایداری و توحید آفریده تا به برکت وجود و محبت آنان جهان آفرینش به حب یکدیگر نائل گردند و در کنار یکدیگر همزیستی را الگوی خود قرار دهند و به محبت آنان به توحید و وحدت وجود برسند. حلقه توحید برای توحید و وحدت آفرینش که شکل خود را در سمبل و نمود عددی آن یعنی عدد پنج به شکل حلقه منعکس نموده تا معنای توحید و یگانگی خود را گویا باشد یا عددی که شکل خود را به شکل حلقه توحید به عنوان سمبل توحید نمایش داده تا سمبل یگانگی آفرینش و  سازوکارهای آن باشد.

 

در اینجا مجددا" نگاه اجمالی به این موضوع را به پایان میبریم تا در فرصت مقتضی این موضوع با جامعیت و دقت بیشتری مورد کنکاش قرار گیرد.


عید قربان 1439

1397.05.31


 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۷ ، ۱۶:۵۰